Datum: 17.08.2012
Autor: Mapař
Možná by se hodilo hned zkraje uvést jednu věc na pravou míru: Noční vyjížďka není sportovní akce.
Tempo a vzdálenost jsou pojaté tak, aby byla vhodná i pro děti. Nejde ani tak o to něco najet, jako spíš o samotnou předváděčku osvětlení a reflexních doplňků. Zajištění je tradiční: Policie + klubový vůz s hromadou světel. Takovou příjemnou odchylkou od stále se prohlubující tradice je přesedlání Čestmíra zpět na kolo. Že by i nějaká nedělní vyjížďka?
Ale dobře. Mrkněme na ten matroš. Lze začít osvětlením, protože aktivní světla jsou v běžných situacích asi to nejdůležitější:
Podle odpovědi na dotaz položený při srazu, to vypadalo, že mimo obec musí zadní světlo svítit nepřerušovaně. To by mělo slabiny, které dál rozeberu. Podívejme se, co se mě nedůvěřivci podařilo vyšťárat ze zákona č. 361/2000 Sb. v aktuálním znění. § 58, odstavec 5:
Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu 2) a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem.
Tohle už dává perfektně smysl. V souvislosti s cyklisty zde třeba nenajdete zmínku o nahrazení světel reflexními materiály. Nenajdete ji proto, že by bylo možné si krásně rozbít hubu při srážce s jiným cyklistou – o chodcích ani nemluvě. Nahrazení je zmíněno v souvislosti s útvarem chodců. Konkrétně § 56, odstavec 2. Jednoduchá zásada: Jedeš za snížené viditelnosti? Sviť! Ta výjimka týkající se přední blikačky na dostatečně osvětleném úseku je z tohoto pohledu myslím jasná.
Teď k tomu zadnímu světlu. Zákon podle toho paragrafu připouští blikání nebo souvislé svícení zcela volitelně. Proč souvislé svícení u zadního cyklistického světla pokládám za slabinu? Osvětlení kola zpravidla nemá takový výkon, jako osvětlení motorových vozidel. Z pohledu řidiče auta by to mezi různými dalšími světly mohlo vypadat třeba jako odlesk nějakého reflexního cancouru v popředí. To, že světlo (dostatečně rychle) bliká, přináší tu výhodu, že poměrně slabý zdroj je tak zvýrazněn, je minimální možnost záměny a zezadu je hned jasné, že se blíží předjíždění.
Pojďme k tomu dalšímu, což jsou reflexní materiály, různé odrazky atd. U oblečení asi nic moc nepořešíte (jako chodec se v něm v blízkosti silnice můžete pohybovat bůhvíjak). Pokud si lepíte nějaké štítky na přilbu, obuv, nebo prostě něco, co má přímou spojitost s jízdou a vždy je k ní v určitém směru, tak pravidlo je ve skutečnosti průzračně jednoduché a má velmi prostinký důvod: Vepředu bílá a vzadu co nejčervenější (případně oranžová). Proč? Protože v opravdu pořádné tmě ta barva napovídá, z které strany vás motorista bude míjet. Když vidí nějakou oranžovou až červenou, půjde o předjíždění a jste napravo. Když bílou, jste v protisměru a bude vás mít po levé straně.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Z boku by vás také mělo být vidět. Zde je konvenční spíše bílá.
Ještě uvedu něco z rozdávaných materiálů BESIP. Jde o přehled vzdláleností pro řidiče jedoucího 90 km/h. K němu se podařilo nalézt elektronickou podobu zde:
http://www.bezpecnenasilnicich.cz/page/72
![]() | |||